Pilates – Funktionell träning med egen kroppsvikt

Funktionell träning med egen kroppsvikt

– som görs på matta eller styrketräning i form av fjädermotstånd som görs på olika pilatesmaskiner. Du lär dig placering av dina olika kroppsdelar och du får en helt ny kroppsmedvetenhet så att du kan träna på ett säkert och mycket effektivt sätt.

Du stärker muskler runt nacke, skuldra och rygg, för att bevara eller bygga en god kroppshållning. Du ser märkbar skillnad bara efter några gånger, kroppskontrollen ökar och din mentala fokus blir bättre. Du blir stark smidig och får massor av ny energi.

Fördelar med pilates:

  • Pilates är skonsam alla kan utöva träningen oavsett ålder eller fysisk status
  • Hjälper att förhindra skador och är mycket framgångsrik i rehabilitering
  • Ger en sund och bra motvikt till de många ogynnsamma arbetsställningar som de flesta utsätter sina kroppar för
  • Ger bättre balans mellan kropp och själ, samt balanserar styrka och smidighet.
  • Ger bättre kroppshållning
  • Ökar kroppsmedvetenheten du rör dig smidigare och använder kroppen mer ändamålsenligt när du t.ex. sitter på kontorsstol eller backar din bil.
  • Höjer prestationen i sporter golf, tennis, löpning etc.
  • Förbättrar balans och koordination.

Pilates Matta

Funktionell och uppbyggande Pilatesträning där stabilisering, styrka och rörlighet varvas med andning, koordination och balans. Träningen vänder sig till alla, från nybörjare till redan utövare i Pilates! Vi använder oss oftast av olika redskap såsom bollar, foamrollers, Pilates edge, ringar och mycket mer. Vi kallar de klasserna för Pilates Matta Tema, allt för att du ska få en större förståelse för övningarna och en rolig träning!
Bli stark, smidig och full av energi!

Pilates Reformer

Pilates Reformer är klasser med våra exklusiva Pilatesmaskiner! Här kan du välja mellan olika typer av klasser beroende på vad du har för preferens. Reformer intervall för puls, Reformer Rehab för långsam träning, Reformer för total styrka och smidighet och nu även Reformer Garuda där Garuda Matta möter Reformer i roliga och spännande rörelsemönster! Allt för att Du ska få en fullständig genomgång av kroppen!

Pilates Barre

Prova det allra senaste inom Pilates!
Träning vid stång med musik, kul dynamisk energigivande klass. Här blandar vi pilates, dans, cardio och styrka.
Alla klasser på bokningsschemat vänder sig till både nya som redan vana Pilatesutövare!

Garuda

– Det nya träningssystemet som fokuserar på variation, flexibilitet och precision i varje rörelse. Garuda är en blandning av dans, pilates, yoga och taichi.

Garuda är skapad av James D’Silva. James har arbetat som professionell dansare och koreograf i USA och Europa. Genom hela hans karriär har Pilates varit en stor del av hans dagliga träning men efterhand har han även vävt in yoga, gyrotonic, feldenkreis och alexanderteknik för att skapa sin egen unika holistiska träningsform Garuda.

Styrka, flexibilitet, koordination och uthållighet

Garuda ger ökad styrka, flexibilitet, koordination och uthållighet med en känsla av lätthet och välmående. Garuda erbjuder både kardiovaskulär träning och djupt mentalt fokus där ett av målen är att hitta avslappning i rörelsen. Rörelserna påverkar kroppens fascior och skapar expansion och längd i bindvävssystemet. Resultatet är en starkare och smidigare kropp med förbättrad hållning och ett lättare sinne.

Läs mer på www.thegaruda.net.

Svar på de vanligaste frågorna

Varför ska jag träna Pilates?

Du får en oerhörd kroppskännedom och styrka! Pilatesträningen lär dig att placera dina kroppsdelar så att du tränar säkert och effektivt och du håller vanligt förekommande sport/skador borta . Du blir oerhört stark inte bara fysiskt utan mentalt då du är mycket fokuserad under din träning och tar med dig den kunskapen i din vardag eller i andra aktiviteter.

Blir man smal och får man en plattare mage av Pilates?

– Pilates-övningarna är intensiv träning för magmusklerna och muskelkorsetten kring ryggraden. Detta kan förklaras av att musklerna snör ihop midjan så att du får en plattare mage.

Är Pilates lika med Yoga?

– Både yoga och pilates har många excentriska (återgången till vila) övningar men de skiljer sig åt och man är betydligt mer fysisk aktiv i pilates än yoga. Typiskt för Pilatesträningen är att du rör en del av kroppen medan en annan ska vara helt still. Stabilitet mot mobilitet!

Tränar man med stor boll?

– Bollen är en liten del av Pilates träningen. Vi jobbar med små redskap såsom t.ex. pilates-ringen, viktbollar och naturligtvis i våra Pilates-maskiner.

Är det bara tjejer med på klasserna?

– Alla har nytta av Pilates träningen, män och kvinnor, från ”vanliga” människor som vill stärka upp sin bålstabilitet, till Atleter. Här på studion tränar både män och kvinnor i alla åldrar.

Share This